joomla social media module

U njima iščitavamo što znači biti kršćanin

2017-01-28-Govor-na-GoriZa Mateja Isusovo je javno djelovanje obilježeno s četiri radnje: poučavati, propovijedati, liječiti i oslobađati. Isusovo propovijedanje Matej donosi u pet cjelina odnosno pet velikih Isusovih govora. Prvi Isusov veliki govor ili diskurs jest "Govor na gori" (Mt 5-7), koji započinje s blaženstvima. Po mnogima se u tom velikom Isusovu govoru na gori nalazi srž kršćanstva. U njemu se ocrtava kršćanski identitet Isusova učenika. Bez tog govora na gori teško je razumijeti što znači nasljedovati. Na početku govora na gori Isus proglašava i imenuje blaženima i sretnima siromašne duhom, ožalošćene, krotke, čiste srcem, mirotvorce, progonjene zbog pravde. „Blago vama kad vas pogrde i prognaju…” dodatak je evanđelistov, da proširi i produbi osmo blaženstvo. Blaženstva pokazuju u čemu se sastoji prava radost i sreća. Sveti Augustin će ustvrditi da je svakom čovjeku zajednička iskonska čežnja i težnja za srećom. Isusova blaženstva donose nešto novo u shvaćanju sreće i radosti: prava je radost u gubitku ili u neposjedovanju ili u izvršavanju dobrih djela, ali pod uvjetom da se to čini radikalnim darivanjem i nenavezanošću. Radi se o izboru koji se tiče čovjekove nutrine koji ima odjeka u njegovom djelovanju. Ta odluka ili izbor je usmjeren na susret s Bogom. Biti blažen znači susresti Boga. Prema blaženstvima sreća i radost su uvjetovani. Odlučiti se za Boga pretpostavlja biti "uvjetovan" Bogom, tj. priznati vlastitu ovisnost o Bogu. Božji "uvjet" je davati i dijeliti jer time se pokazuje pouzdanje i oslonjenost na Boga. Isus izriče i poučava blaženstva jer su ona forma njegova života. Cijeli Isusov nauk, koji u sebi jest radikalna novost, odraz su njegova življenja. Znakovito je da Isus taj novi nauk otvara blaženstvima. Ona su uvod u novi Zakon i novi život za kršćanina, Isusova učenika. Radi se o nagovještaju novoga Božjega svijeta kojega je Isus navijestio svojim riječima i pokazao primjerom svoga života. U njima iščitavamo što znači biti kršćanin, Isusov učenik, ali i kako ili na koji način kršćanin mora živjeti. Ona su put naše svetosti. Možemo ih predstaviti kao osam stepenica za naše uspinjanje i uzdizanje Bogu.

Marko Bijelić, OP