Jaganjac Božji

Cordero-1Govor o Isusu kao "janjetu Božjem koje odnosi grijeh svijeta" prisutan je u Ivanovom evanđelju, Djelima apostolskim, Prvoj Petrovoj poslanici, a posebno je naglašen u knjizi Otkrivenja. To viđenje Isusa proizlazi iz starozavjetne perspektive shvaćanja značenje janjeta u govoru u odnosu Boga i izabranog naroda. Sluga Jahvin je kod proroka Jeremije i Izaije shvaćen kao "janje krotko što ga vode na klanje". Sluga Jahvin umire za grijehe svoga naroda budući da na njega Gospodin stavlja krivnju za sve prijestupe naroda i nalik je janjetu, životinji koja simbolizira poniznost i krotkost.

Druga podloga novozavjetnoga predstavljanja Isusa kao jaganjca Božjega je uloga i mjesto vazmenog janjeta u Starom zavjetu, pri čemu je posebno naglašena otkupiteljska vrijednost krvi janjeta. U pashalnoj noći oslobođenja iz ropstva egipatskog svaka hebrejska obitelj je žrtvovala i blagovala janje "bez mane, od jedne godine i muško". Njegovom krvlju su bili poškropljeni oba dovratnika i nadvratnika židovskih domova. Upravo zbog toga spasonosnoga znaka, te krvi janjeta, Anđeo zatornik (smrti) poštedio je obitelji izraelskog naroda u Egiptu kada je došao udariti egipatske prvorođence. Kršćanska tradicija je u Isusu gledala "vazmeno ili uskrsno" janje. Govor o jagnjcu koju odnosi grijeh svijeta je usko povezan s Isusovim otkupiteljskim poslanjem. Isus je vazmeno janje koje otkupljuje čovječanstvo cijenom vlastite krvi. Taj vid poimanja Isusa kao jaganjca Božjega naglašen je u slavlju euharistije gdje je misna žrtva ujedinjena s Isusovom žrtvom na križu. U slavlju euharistije izgovaramo riječi "Jaganjče Božji, koji oduzimaš grijehe svijeta, smiluj nam se!" u trenutku kada svećenik lomi hostiju, označujući tom gestom ono što je Isus učinio na križu: predao se za naše spasenje, dopustio da bude "slomljen" radi nas. Isus je jaganjac koji je zaklan kako bi nas spasio, baš kao što su Izraelci žrtovali jaganjce kako bi njihovi prvorođenci bili spašeni njihovom krvlju u noći oslobođenja i Božje osvete nad tlačiteljima. Isus je došao (pre)uzeti naše grijehe na sebe i pomiriti nas s Bogom. To je srž njegova otkupiteljskog posalnja. Na to upozarava Prva Petrova poslanica: "Niste otkupljeni nečim raspadljivim, srebrom ili zlatom, nego dragocjenom krvlju Krista, Jaganjca nevina i bez mane." Sam Katekizam Katoličke crkve ističe da je Ivan Krstitelj pokazao u Isusu Jaganjca Božjega koji oduzima grijeh svijeta. On tako očituje da je Isus u isti mah i Sluga patnik koji se, šuteći pušta voditi na klanje noseći grijeh mnoštva, i Vazmeni jaganjac, simbol otkupljenja Izraelova u vrijeme prve Pashe. Sav život Kristov izrazuje njegovo poslanje: da služi i život svoj dade kao otkupninu za mnoge. Marko Bijelić OP